Colorfactory.cz
Menu
Potřebujete poradit:
Potisk triček, mikin a dalšího textilu sítotiskem. (+420) 608 349 554
Potisk triček, mikin a dalšího textilu sítotiskem. (+420) 608 349 554

Blog >

Co je to merch? Netušený zdroj příjmů nejen pro hudebníky

Pokud víte, co je to merch a jak ho správně využít, můžete získat náskok nad konkurenty, posílit vztahy s vašimi příznivci a nebo třeba rovnou zvýšit zisky. Co přesně se za tímto magickým slůvkem skrývá a proč by vás to mělo zajímat? Objevte význam merche v dnešní digitální době a zjistěte, jak ho můžete využít ve svůj prospěch.

Co je to merch? Zdroj příjmu nejen pro hudebníky!

Zjistěte, co je to merch a jak ho můžete využít právě vy

Význam slova merch pochází z anglického pojmu „merchandise“, který v překladu označuje zboží, případně obchodování. U nás se tento výraz s oblibou používá hlavně mezi marketéry nebo fanoušky hudby, počítačových her a youtube videí. Ti takto označují oblečení a doplňky s potiskem loga nebo specifického motivu, které umělci a firmy nabízejí svým příznivcům. Že vám to něco připomíná? Ano, merch jsou vlastně reklamní předměty, které fanoušci kupují, aby dali najevo náklonnost určité značce nebo umělci.

Rozhodně tedy nejde o žádnou velkou novinku. Vzpomeňte si třeba na devadesátá léta. Kdo neměl tričko nebo mikinu s potiskem svého oblíbence, jako by ani nebyl. Potřeba sdělit světu svou osobní preferenci byla zkrátka už tehdy stejně silná jako teď.

Původ těchto potištěných předmětů je však ještě trochu starší. Co je to merch a jak velký přínos může mít, poprvé předvedla kapela Carter The Unstoppable Sex Machine, která pro své fanoušky začala vyrábět speciální trička s potisky inspirovanými obaly prodaných desek. Z původního záměru odlišit své příznivce pak vzniklo něco neuvěřitelného –⁠ nový typ příjmu, který o několik dekád později dokonce přerostl zisky z hudebních nosičů. Platit za hudbu zkrátka v dnešní době už moc „nefrčí“, a tak se neříká nadarmo, že merch je vlastně „zachráncem“ hudebního průmyslu.

Co je merch už víte. Ale proč byste tomuto znovuobjevenému trendu měli věnovat pozornost zrovna vy?

Lidstvo od osmdesátých let urazilo pořádný kus cesty a zatímco tehdy merch mohl sloužit pouze několika stovkám vyvolených, kteří měli silnou fanouškovskou základnu, dnes jeho výhod mohou využít téměř všichni. S rozmachem internetu totiž může mít své fanoušky každý, od malé hudební skupiny, která občas hraje v místním klubu, až po vaši kočku, jejíž vtipné obrázky umístíte na sociální sítě. A kde jsou příznivci, tam je také prostor pro merch.

Merch pro kapelu Neutral
Merch pro kapelu MOM

Máte fanouškovskou základnu? V tom případě má vlastní merch význam!

Pokud tedy máte fanoušky, ale o vytvoření vlastního merche jste zatím nepřemýšleli, pravděpodobně se připravujete o možnost vydělat si nemalé peníze. Zisk z prodaného merche totiž může být nejen hezkým přivýdělkem, ale v některých případech dokáže i pokrýt náklady na vaši další tvorbu, a nebo dokonce vytvořit většinu příjmu. Třešničkou na dortu je navíc fakt, že předměty s vaším originálním motivem nebo logem vás s fanoušky spojí a vytvoří mezi vámi specifické pouto, které jinými způsoby komunikace jen těžko nahradíte.

V Česku výhod vlastního merche čím dál více využívají hlavně hudební kapely, které vidí jeho výhodu právě v tom, že mohou svým příznivcům poskytnout něco exkluzivního. Fanoušci některých hudebních žánrů si navíc na stylový merch vyloženě potrpí –⁠ zřejmě jen těžko byste hledali milovníka rocku či metalu, který doma nemá ani jedno tričko s logem své oblíbené kapely. Merch pro vás však může skvěle fungovat i v případě, že s hudebním průmyslem nemáte vůbec nic společného.

To velmi rychle pochopili i mladí influenceři známí ze sociálních sítí. Právě merch je pro ně skvělou možností, jak získat finance na další tvorbu a zároveň se spojit s fanoušky. Jejich stylové kousky jsou navíc dost oblíbené a často nošené, takže navíc slouží také jako reklama, která k profilu influencera na internetu může přitáhnout další a další sledovatele.

Merch má však význam i v odvětvích, kde byste ho možná nečekali. Využít ho můžete třeba k tomu, abyste podpořili prodej vaší nové knihy. Pokud vydáváte recepty, připravte zástěry s potiskem, píšete-li pro ženy, nechte si natisknout stylové nákupní plátěnky. Fantazii se zkrátka meze nekladou a čím originálněji s merchem budete pracovat, tím zajímavější výsledky vám může přinést.

Merch: Trička pro fanoušky kapely
Merch pro kapelu: tričko

Vlastní merch: Co je dobré vědět, než zadáte pokyny k výrobě

Tušíte, že právě vám by mohl merch pomoci posílit vztahy s fanoušky, rozšířit povědomí o vaší tvorbě a nebo zvýšit zisky? Skvělé! V tom případě si můžete zadat pokyn k výrobě prvních kousků. Jak na to?

  • V první řadě si promyslete, jak by měl váš merch vlastně vypadat. Cení se originalita a jednoznačnost. Vašim fanouškům musí být jasné, co motiv sděluje, a pointu by měli pochopit „na první dobrou“.
  • Při výběru dodavatele vsaďte na kvalitu. Právě to je aspekt, který odlišuje dobrý merch od obyčejného reklamního předmětu, který většinou končí nepovšimnutý v šuplíku.
  • Dbejte na praktičnost a stylové provedení. Moderní tričko nebo skládací nákupní taška jsou většinou lepší nápad než laciná klíčenka.

Teď už znáte význam slova merch do posledního detailu. Využijte nově získané informace ve svůj prospěch a zamyslete se nad tím, jak by merch mohl být prospěšný právě pro vás. Třeba je to právě to, po čem vaši fanoušci už dávno touží.

Potřebujete inspiraci? Prohlédněte si merch z naší dílny!