Znáte historii trička? Víte, kdy se potisk triček objevil poprvé?

Nosíme ho i 365krát za rok. Někteří v něm spí. Jiní v něm sportují. Neodmyslitelně patří k našemu životu. O čem je řeč? O tričku. O obyčejném tričku. Znáte jeho historii? Víte, kde se poprvé objevilo, kdo stojí za jeho propagováním, jak se trika vyvíjela v průběhu posledních desítek let a jestli je snadné zajistit kvalitní potisk na trička?

historie tricek
tricka historie

Počátky triček

Zatímco v dnešní době jsou trička považována za moderní a módní doplněk oblečení, v minulosti to tak rozhodně nebylo. Původně se trička vyráběla z hedvábí nebo bavlny. Měla jediné dva cíle. Jednak se očekávalo, že tričko rychle a účinně absorbuje pot člověka. Druhým požadavkem a funkcí trička byla ochrana lidského těla před znečištěním zvenčí. Svůj anglický název „T-shirt“ získalo tričko od svého tvaru. Není v tom nic složité. Triko včetně připojených rukávů jednoduše připomíná písmeno T.

Průmyslová revoluce znamenala pokrok v prakticky každém odvětví lidské činnosti, oděvní průmysl nevyjímaje. Proto se trička začala tkát z bavlny. Jednalo se totiž o daleko pohodlnější materiál pro každodenní nošení. Zároveň byla bavlna více prodyšná. Přesto se tehdejší podoba trik nedala s tou dnešní ještě srovnávat. Jako svrchní část pracovního oblečení ji totiž nosili výhradně horníci nebo dělníci pracující v přístavech. Všichni ostatní tričko pečlivě schovávali pod oblečení. V té době také neexistovaly žádné potisky na trička.

Trička během války

V době druhé světové války se trička stala součástí uniformy americké armády. Námořníci, ale i vojáci nebo mariňáci směli, respektive museli nosit trička pod uniformou. Pokud bojovali v oblastech s vysokými denními teplotami, obvykle uniformu sundávali a bojovali jen v obyčejném tričku.

Trička se i díky tomu stala velmi populární a široká veřejnost si je oblíbila. Snadno se udržovala, byla levná a navíc pohodlná. Trička okamžitě začali používat nejen sportovci, ale i zemědělci a dělníci všeho druhu. Jen potisk na trika byl stále nedokonalý. Ve čtyřicátých letech dvacátého století se trička stala populární hlavně mezi mladými kluky, od kterých se nevyžadovalo tak přísné respektování společenského bontonu pro oblékání. Věkově starší muži si nošení triček na veřejnosti dovolit ještě nemohli.

Vzestup trik

Krátce po druhé světové válce trička patřila hlavně k postavám válečných veteránů, kteří je používali při svých volnočasových aktivitách a práci. Jako samostatný svrchní oděv se začala prosazovat až v padesátých letech dvacátého století. O jejich propagaci se proslavil především americký herec a režisér Marlon Brando ve filmu Tramvaj do stanice touha.

Trička se postupem času stávala módním hitem a začala být středem pozornosti. Tisk na trička se dočkal vzestupu také. Nejstarším tištěným sloganem na tričko je s největší pravděpodobností heslo „Dew-It With Dewey“. V roce 1948 si jej nechat na trička vytisknout americký guvernér Thomas E. Dewey v rámci své politické kampaně.

Od šedesátých let minulého století se pak stal potisk na trička moderní a stále více běžnou záležitostí. Začínají se objevovat nové a nápadité vzory i barvy. Skrze potisky na trička začínají lidé po celém světě vyjadřovat svá osobní přesvědčení a názory. Fanoušci hudebních skupin nosí názvy svých oblíbených zpěváků, političtí přívrženci té či oné strany pak veřejně demonstrují s tričky svých oblíbených kandidátů.

Potisk na trika zažívá největší rozmach v sedmdesátých a osmdesátých letech dvacátého století. Objevuje se například transferový tisk a lidé si mohou nechat potisknout trika v jakémkoli nákupním centru. Trička s potiskem se stávají mocnou reklamou pro hudební skupiny, samotné výrobce triček nebo velké obchodní společnosti.

Tričko dnes

V současné době jsou na trhu triček prakticky neomezené možnosti jak v tvarech, střizích, tak v barevnosti. Fantazie dostala zelenou. Na trička si můžete dát téměř všechno. Výrobní proces trička se stal daleko rychlejší a mnohem modernější.

Také firma Colorfactory malým podílem přispívá  k vývoji tohoto oboru.

Radim Špás
Věnuje se sítotisku už více než 20 let. Prošel reklamní scénou až k pozici majitele tiskárny vybavené špičkovými technologiemi pro digitální i sítotiskový potisk. Významnou část jeho práce tvoří příprava grafiky pro tisk. Stejnou péči věnuje drobným zakázkám i významným klientům, jako jsou ZOO Praha či Národní muzeum. Nejvíce si cení toho, že se zákazníci opakovaně s důvěrou obracejí na firmu Color Factory. Na tomto webu sdílí své zkušenosti a tipy, které vám mohou být užitečné.
Nezávazná poptávka

Pošlete poptávku

Vložit

Pošlete objednávku

Vložit